-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41945)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16904)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25359 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

تكليف شخصي كه در جزيره دور افتادهاي كه از اديان الهي خبري ندارد، چيست؟ به بهشت يا جهنم مي رود؟ به كمال رسيدن وي بماند.

در اسلام به اين گونه افراد كه خبري از اديان الهي ندارند، اصطلاحاً مستضعف فكري و عقيدتي ميگويند. اصطلاح مستضعف در قرآن و احاديث وارد شده و داراي اقسام گوناگوني است و يك قسم آن مستضعف فكري و عقيدهاي مي باشد، بدين معنا كه اگر شخصي به دليل حضور در مكاني (كه هيچ گونه اسمي از دين نشينيده) متدين به هيچ يك از مكاتب نشده است، چنين شخصي مستضعف ناميده مي شود. از حضرت موسي بن جعفر(ع) در مورد مستضعف سؤال شد، فرمود: مستضعف كسي است كه حجّت و دليل (بر وجود دين و مذهب) به او نرسيده باشد، و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرّك تحقيق است) پي نبرده باشد؛ امّا هنگامي كه به اين مطلب پي برد، ديگر مستضعف نيست.(1) امير مؤمنان فرمود: مستضعف كسي نيست كه حجت بر او تمام شده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است.(2)

اين دو روايت در مود مستضعف فكري مي باشد اما آيات در مورد مستضعف از جهت امكانات جسمي يا اقتصادي است، به طور مثال درباره زندگي در تحت حكومت سلطان ظالمي كه از انجام واجبات ديني و دينداري جلوگيري مي كند، خداوند فرموده كه مستضعفان بايد به سرزمين ديگري مهاجرت كنند كه بتوانند فرائض ديني را انجام دهند و چون مهاجرت نكردهاند، جايگاهشان جهنم است. بعد خداوند مي فرمايد: مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه به راستي تحت فشار قرار گرفته و هيچ راه و چارهاي نداشتند. اين گونه افراد را خداوند ممكن است مورد بخشش قرار دهد و خداوند عفو كننده و آمرزنده است.

در مورد مستضعفان خداوند وعده بخشش آنها را داده است كه اگر مورد عفو الهي قرار گيرند، وارد بهشت مي شوند.

در اين آيه تعبير عسي شده است كه به معناي شايد مي باشد؛ ممكن است بدين معنا باشد كه اين گونه اشخاص هنگامي مشمول عفو الهي مي شوند كه در هجرت كردن و يا فهم و تدبّر در دين، كوتاهي نداشته باشند. با حصول اين شرايط مورد رحمت الهي قرار مي گيرند.

از برخي روايات بر مي آيد كه چنين افرادي بر اساس اصول فطرت انساني، مورد سؤال واقع مي شوند؛ زيرا در هر حال از رسول باطني (عقل) برخوردارند. اگر بر اساس اصول فطرت انساني عمل كرده باشند، مورد رحمت الهي واقع مي شوند. شايد معناي آيه از كلمه عسي اشاره به اين معنا باشد.

پي نوشتها:

1. تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 539.

2. همان، ص 536.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.